Rabu, 8 Januari 2014

PETUA HALAU SAMUT DI RUMAH...



Salam all... Sesaja kan ubah angin, kan post cerita lain hari ani.  So... tajuk post kali ani ialah "petua cmana kan halau samut"... kira masalah damit tapi selalu kitani alami seharian di rumah.  Kan disembalih sekong2... inda jua sanggup. Inda ja? JA!!!

OK.  Di sini di kongsikan beberapa petua yang boleh dicuba jika abiskita mengalami masalah samut di rumah.

Cuba petua berikut untuk menghalau semut di rumah anda:

1) Masukkan dua tiga kaping asam aur2/asam gelugur (asam keping) atau beberapa kuntum bunga cangkih ke dalam tampat menyimpan. Bau asam atau bunga cangkih inda berapa disukai oleh samut dan ianya inda akan menghilangkan atau menukar rasa gula;

2) Karat-karat dua tiga lambar daun sirih (daun saja aaa... bukan batang atau akarnya, dan taburkan arah kawasan laluan samut atau tempat samut berpesta (petua ani akan membuatkan samut atu paning lalat dan muntah-muntah sakit parut dan akan lari masuk hutan simpan).

3) Ampaikan dua tiga tangkai lada kering arah penyimpanan gula.  Ani akan membuatkan samut atu terasa kepadasan dan padih mata... dan seterusnya akan lari masuk bilik sambil nangis.

4) Calap paraca kain ke dalam minyak masak (minyak yang sudah bepakai bisai... inda membazir) dan ikat paraca kain atu arah leher samut atau pada tempat yang selalu diorang lepak makan kacang sambil minum kupi...inda batah tu... gerenti samut atu komplen... garing kan beindik sebab minyak atu rakat arah bulu matanya.

5) Masukkan dua tiga bigi bawang merah ke dalam tampat gula. Inda perlu kupas kulit bawang atu. tunggu dua tiga hari... gerenti tumbuh tu bawang aaa.... (inda tau petua ani masuk book kah inda dalam post ani...)...

6) Tunu kulit talur (inda kira talur ayam... talur angsa... talur patu atau talur buaya... semua boleh apply).. hingga menjadi abu. Tabur abu ini arah kawasan laluan semut atau tempat semut berkerumun pada sebalah malamnya. Esuk pagi, cuba peratikan... gerenti banyak tapak kaki samut tu di dinding dan lantai rumah. 

SELAMAT MANCUBA... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan